TRANSLATOR
English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, June 9, 2010

Makaroni Sri Kandi


1 tin susu cair
4 biji telur ayam
250 gm daging lembu - dikisar
100 gm keju - diparut
1 sudu makan serbuk ketumbar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 hiris halia
2 sudu besar serbuk roti
2 sudu besar minyak sapi
Sedikit garam dan perasa ayam

Cara Menyediakan:

1. Makaroni dipatah-patah kecil, direbus hingga kembang dan dituskan. (Sewaktu merebus, masukkan sedikit minyak supaya makaroni tidak melekat setelah sejuk).

2. Sediakan bekas empat persegi panjang. Ambil sedikit minyak sapi, sapu rata di dalam bekas. Kemudian taburkan sebahagian serbuk roti di sekeliling bekas.

3. Panaskan susu di dalam periuk, apabila cukup panasnya (keluar asap) masukkan telur yang telah dipukul. Kacau rata dan angkat. Jangan biarkan sampai mendidih.

4. Gaulkan serbuk ketumbar, bawang merah, bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk dengan daging. Goreng di dalam kuali tanpa minyak sambil dibalik-balikkan. Angkat setelah airnya kering.

5. Sediakan bekas lain dan masukkan makaroni, daging, 3/4 daripada keju parut, garam, perasa ayam dan susu yang telah dimasak. Gaulkan sehingga mesra. Masukkan serbuk lada putih. (Susu biar sama rata dengan bahan-bahan lain dan tidak berendam)

6. Masukkan semua bahan ke dalam bekas tadi. Ratakan permukaannya. Ambil minyak sapi, sapukan di atas adunan. Taburkan serbuk roti dan akhir sekali, keju yang diparut.

7. Bakar dengan api yang sederhana. Apabila kekuningan, bolehlah diangkat.

No comments:

Post a Comment